Donald Ipperciel - Président

donald ipperciel

Donald Ipperciel est le Principal du Collège universitaire Glendon de l’Université York. Prof. Ipperciel a été co-doyen (2012-2014), vice-doyen à la technologie (2011-2014), vice-doyen à la recherche (2007-2010) et professeur titulaire de philosophie politique au Campus Saint-Jean de l’Université d’Alberta. Le Principal Donald Ipperciel a obtenu un baccalauréat ainsi qu’une maîtrise en philosophie de l'Université de Montréal, et un doctorat en philosophie de l'Université Ruprecht-Karls-Universität de Heidelberg, en Allemagne. De 2002 à 2012, il a été titulaire de la chaire de recherche du Canada en philosophie politique et en études canadiennes, et il a été directeur de l’Institut d’études canadiennes. En 2011, il a fondé Oohoo IT Services, une entreprise dérivée qui se spécialise dans les technologies d’apprentissage. En 2017, il a reçu le titre de Chevalier dans l’Ordre des Palmes académique de la part de la République française.

 

Laura Doak - Vice-President

laura doak

With over 10 years of experience in executive communications, talent management, strategic planning and brand development/communications, Laura is currently the Human Resources Manager at Shimmerman Penn LLP. Prior to joining Shimmerman Penn LLP, Laura worked in human resources for CIBC’s Diversity, Inclusion and Executive Talent Management group, as well as in the Technology & Operations group. Her previous experience includes roles within the luxury goods sector for companies such as Holt Renfrew and Burberry in Toronto, and as Business Development & Communications Manager for a Michelin star chef and his global restaurant group in London, UK.

Laura is a former graduate of the Toronto French School and passionate about French language education. She holds an Honors BA from the University of Toronto, which includes academic terms at the University of Bonn (Germany) and Universita degli Studi di Siena (Italy).

 

Erin Finlay - Trésoriere

erin finlay

Erin Finlay has worked in the financial services sector for over 15 years with a specialized focus on B2B marketing, strategy, and brand management.

She is currently responsible for the marketing strategy and execution for Scotiabank’s global corporate and investment banking and capital markets business. Erin holds a Masters of Business Administration from the Rotman School of Management and an Honours Bachelor Degree from Queen’s University.

 

Membres par ordre alphabétique

Hélène Asselbergs

Hélène Asselbergs

Hélène Asselbergs est actuellement présidente de l'examen opérationnel et de la restructuration à l'Association du Barreau canadien. Reconnue comme un leader en matière de transformation, Hélène a travaillé avec des organismes de nombreux secteurs et industries des deux côtés de la table du conseil d'administration. Elle a facilité la transition en matière de gouvernance et de changement opérationnel, et a élaboré des plans stratégiques innovants et audacieux qui trouvent un écho auprès des communautés d'intervenants locales et mondiales.

Hélène est titulaire d'une maîtrise en droit de l'Osgoode Hall Law School, d'un certificat d'études supérieures en communication du Collège Seneca et d'un baccalauréat ès arts avec spécialisation en sciences politiques et études européennes de l'Université de Toronto. Hélène a la nationalité canadienne et française.

 

François Blanc

François Blanc

François Blanc est conseiller en informatique avec plus de vingt-cinq ans d’expérience. Ancien élève de l’École Polytechnique de Paris (promotion 1986), il possède également un Master’s of Science in Engineering Management de l’Université de Stanford. Après une carrière dans de grands groupes technologiques (IBM, Nortel…), il est maintenant consultant indépendant spécialisé en systèmes d’information géographique et géomarketing.

Il vit à Toronto dans une famille bilingue et éprise de culture française, et s’implique dans la francophonie torontoise.

 

Gilles Comeau

Gille Comeau

Gilles is an experienced corporate lawyer that regularly advises on complex commercial and financial transactions. He is currently a partner at Davies Ward Phillips & Vineberg llp where he has developed a broad practice in the areas of mergers and acquisitions, corporate finance, secured lending, capital markets and corporate governance.

Gilles holds a Bachelor of Commerce from l'Université Sainte-Anne, a Masters of Business Administration from the Telfer School of Management at the University of Ottawa and a Juris Doctor from the University of Ottawa. He is also licensed as a Barrister and Solicitor with the Law Society of Ontario.

 

Shaloma Gauthier

shaloma gauthier

Shaloma Gauthier completed a Bachelor of Arts in Political Science at the University of Toronto in 2005. As a result of her interest in international relations, she pursued graduate studies in Geneva, Switzerland. She obtained a Master of Arts degree in International History and Politics at the Graduate Institute of International and Development Studies in Geneva and completed her PhD at the same Institute in 2015. For several years, she conducted multi-disciplinary research in English and French at numerous international organizations, such as the International Labour Organization, the International Committee of the Red Cross, the United Nations Organization, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization and the World Health Organization.

Shaloma has professional experience in the private and public sectors. She has both organized and made numerous presentations on international themes at conferences in Geneva, Sanremo and Toronto. She has contributed to various activities of the University Women’s Club of Toronto, where she served on the Heritage Fund Scholarship Committee and the Charitable Giving Committee. She is currently involved as a Mentor for political science undergraduate students at the University of Toronto.

 

Hon. Bill Graham - Membre à vie

bill graham

Député fédéral de Toronto-Centre-Rosedale (1993- 2007); Ministre des Affaires étrangères (2002-04); Ministre de la Défense nationale (2004-06); Chef de l’opposition, (2006); Chef intérimaire du Parti Libéral du Canada (2006), Hon. Bill Graham est aujourd’hui chancelier de Trinity College, Université de Toronto (2007-09). Il tient également la place de président au Conseil Atlantique du Canada; vice-président adjoint du Conseil international du Canada et lieutenant colonel des Governor General’s Horse Guards (2008).

 

Gail Lord - Membre à vie

gail lord

Co-fondatrice et Présidente du Lord Cultural Resources Planning & Management Inc. en 1981, Gail Lord est spécialisée dans la consultation de gestion, la planification d’installations, l’organisation d’expositions et la gestion de sites historiques, muséaux et patrimoniaux.

De 1964 à 1969, elle travaille en tant que critique d’art et rédactrice d’articles spécialisés pour le Toronto Star.

De 1968 à 1970, elle est commentatrice pour l’émission  hebdomadaire nationale sur CBC, “The Arts in Review” et enseigne l’histoire de l’art à l’université Ryerson de Toronto.

Elle est aussi instructrice en études pluridisciplinaire et en histoire de l’art à l’Université Ryerson, Toronto de 1970 à 1975.

De 1980 à 1981, elle travaille à la direction de l’information au Bureau du commissaire aux langues officielles, avant de fonder Lord Cultural Resources Planning and Management Inc. .

Elle est l’auteur de nombreux livres tels que “The Manual of Museum Management” et “The Manual of Museum Exhibitions”, et collaboratrice à Chatelaine, au Toronto Telegram, Toronto Calendar, et autres publications.

Gail Lord est diplômée d’un Bachelor en Histoire de l’université de Toronto (1968-70).

 

Hermine Mbondo

hermine mbondo

Entrepreneur, storyteller, globetrotter, foodie, and social impact advocate… Hermine Mbondo is a woman with many strings to her bow.

She holds a Master’s degree in Management from SKEMA Business School, has lived in 3 different continents and worked in France, the United States and Canada.

With over a decade of international marketing experience under her belt, working in communications, trade marketing and branding across both agency and client side, Hermine Mbondo decided in 2017 to use her proven marketing expertise for the greater good and founded B4brand, a storytelling-driven marketing agency for purpose-driven brands.

 

Paul Perron - Membre à vie

paul perron

Ancien directeur de l’University College de l’Université de Toronto, professeur de sémiotique et chef du Département des études française de l’Université de Toronto, Paul Perron est aussi l’auteur d’une trentaine d’ouvrages.

Paul Perron est titulaire d’un doctorat en études françaises de l’Université de Bordeaux, après avoir reçu une éducation élémentaire et secondaire au Manitoba et en Colombie-Britannique.

Il siège à de nombreux conseils d’administration tels que : Alliance française (2001-04), Comité permanent sur les politiques et la planification; Comité permanent sur les nominations, Conseil des universités de l’Ontarioanding Ctee on Policy & Planning and Standing Ctee on Nominations--Ontario Council of Ontario Universities.

Paul Perron a été nommé Chevalier de l’Ordre de la Légion d’Honneur; Officier de l’Ordre des Palmes Académiques (en reconnaissance de ses contributions à la culture française).

 

Sabine Soumare

sabine soumare

Sabine Soumare est fondatrice et présidente de dBrief Consulting, une firme de communication, marketing et affaires publiques. Diplômée d’une maitrise en marketing de l’Ecole supérieur de Gestion à Paris, Sabine a été la conseillère en communication et porte parole de la ministre des Affaires francophones au gouvernement provincial de 2015 à 2018. Son expérience en communication et relations publiques, l’ont amené à enseigner les relations publiques et le marketing au Collège La Cité. Très impliquée dans la communauté francophone depuis son arrivée à Toronto, elle a commencé sa carrière en créant et gérant le département des Communications et des relations communautaires au Centre francophone de Toronto.

Elle est actuellement membre du conseil d’administration de l’alliance française de Toronto et facilitatrice bénévole à Skills for change, un organisme qui aide les nouveaux arrivants à trouver un travail. Passionnée de sport, elle a été membre du comité francophone des jeux PanAmericains en 2015.

 

Jessica Watkins

jessica watkins

Jessica Watkins is a lawyer by training and worked at a mid-size Toronto law firm before transitioning to Queen’s University where she oversaw the Career Services office.

In 2008, Jessica joined Miller Thomson LLP, where she is currently the Director of Talent Management. In her current role, Jessica is responsible for the strategic oversight of legal talent programs nationally, which includes dealing with elements of compensation, performance management, talent acquisition and employee relations. Jessica often works in French and considers it a privilege to be able to communicate with her various stakeholders in both official languages. Jessica works closely with senior management and the executive committee. She brings a collaborative, strategic and common sense approach to all her dealings and always approaches new projects with a value-add lens.